Simo Heiskanen

Nyt on aika hakea apurahaa

Zachris Castrenin säätiön myöntämällä apurahalla pääsin matkustamaan Saarenmaan upeisiin ikivihreisiin tunnelmiin. Taitavan taideopettajamme Johannan johdolla maalasin viikon aikana useita tauluja ulkoilmassa auringon lämmittäessä keskikesän sinitaivaalta. Opettajalta luennoi maanläheisesti värien käytöstä ja erilaisista väripaleteista, joita hän neuvoi sekoittamaan jo heti aamusta etukäteen tulevaa päivää varten. Sitten kun pääsee vauhtiin, niin värit tarvitsee vain ”nostaa tauluun”, hän sanoi. Opetus oli niin selkokielistä, että jopa minä ymmärsin!

Saarenmaalla on komea Piispanlinna, ilmiselvä aihe muutamalle öljymaalaukselle. Maalauspäivän jälkeen taas mieli lepäsi puhtailla merenrannoilla makoillessa sekä hyvän ruoan ääressä. Viikon kurssi oli antoisa ja sen opit sekä muut kesätunnelmat jäivät vahvasti mieleen. Onneksi vaivauduin täyttämään hakemuksen - myönteisen päätöksen saatuani olin melkein ihmeissäni siitä, miten helposti se kävi.

- Simo

Klikkaa kuvagalleriaa