Jäsenkirje

11.10.2018/Kallas

Hyvä Helsingin työväenopiston opistolaisyhdistyksen jäsen! Tämä on yhdistyksemme historian ensimmäinen sähköinen jäsenkirje. Saat tämän kirjeen, koska olet Helsingin työväenopiston opistolaisyhdistyksen jäsen. Sähköpostiosoitteesi olemme saaneet yhdistyksemme jäsenrekisteristä. Helsingin työväenopiston opistolaisyhdistyksen tarkoituksena on sääntöjensä mukaan kehittää yhteistyötä opiston opiskelijoiden ja henkilökunnan kesken, ylläpitää ja edistää kulttuuri- ja harrastustoimintaa sekä kannustaa ja tukea opiskelua työväenopistossa sekä yleensä edistää aikuisopiskelua. ·

Hauskaperjantai – kohtaamisia kahviossa 26.10.2018 klo 17-19 Opistotalon (Helsinginkatu 26) Oppiskahviossa (2. krs) järjestettävässä tapahtumassa meillä opistolaisyhdistyksen jäsenillä on tilaisuus tutustua toisiimme ja ideoida yhdistyksen tulevaa toimintaa. Tilaisuuden aloittaa työväenopiston osallisuudesta ja ilmiöistä vastaava suunnittelijaopettaja Emmi Komlosi, joka houkuttelee meitä irrottelemaan toiminnallisin keinoin ja kertoo osallisuudesta. Paikalla on yhdistyksen hallituksen jäseniä innostamassa keskusteluun. ·

Lauantaina 24.11.2018 klo 14 syyskokous Opistotalolla Tule vaikuttamaan yhdistyksen toimintaa ja osallistu yhdistyksen syyskokoukseen lauantaina 24.11.2018 klo 14 Opistotalolla (Helsinginkatu 26). Vuosikokouksessa valitaan mm. puolet hallituksen jäsenistä (neljä jäsentä sekä yksi varajäsen). Jokainen yhdistyksen oikeustoimikelpoinen jäsen on vaalikelpoinen hallituksen jäseneksi tai varajäseneksi. Lisäksi kokouksessa hyväksytään vuoden 2019 toimintasuunnitelmat ja kustannusarvio. Nämä asiakirjat ovat vuositasolla yhdistyksen toiminnan keskeisimmät ohjausvälineet. ·

Yhdistyksen 100-vuotis historiikki Syksyn 2018 aikana valmistuu yhdistyksen 100-vuotis historiikin käsikirjoitus. Mikäli sinulla on valokuvia yhdistyksen tapahtumista, toiminnasta tms. ja haluat lainata niitä historiikin kuvitukseen, niin ota yhteyttä sihteeriin Virpi Kallakseen, virpi.kallas@pp.inet.fi, puh. 09 6897 112 tai yhdistyksen kotisivujen palautepainikkeen kautta.

Leikkiväen Opisto –pilottihanke käynnistyy keväällä 2019 - Vapaaehtoisia apukäsiä kaivataan. Työväenopiston kuntalaiskyselyissä ja yhdistyksen pohdintapajoissa on noussut esiin se, että työväenopiston kursseille osallistuminen on monille pienten lasten vanhemmille vain haave, sillä lastenhoidon järjestäminen saattaa olla opiskelun ajaksi vaikeaa. Opistolaisyhdistys, Helsingin työväenopisto sekä Helsingin varhaiskasvatus pilotoivat keväällä 2019 Leikkiväen opistoa. Ajatuksena on, että vanhemmat ja lapset voivat harrastaa samaan aikaan ja kummatkin saavat laadukasta opetusta. Kokeilussa perustetaan kaksi lyhytaikaista lasten ryhmää ja ryhmiä opettaa ammattiopettaja. Lasten ryhmissä lapset ovat vähintään neljä vuotiaita ja ryhmän koko on korkeitaan 15 lasta. Opistolaisyhdistys lähtee Leikkiväen Opisto -pilottiin mukaan tarjoamalla vapaaehtoisia lastenohjaajia eli ”apukäsiä” työväenopiston opiskelijoiden keskuudesta varsinaisen opettajan tueksi lasten ryhmiin. Voit ilmoittautua vapaaehtoiseksi ja kysyä lisätietoja yhdistyksen sihteerille Virpi Kallakselle, virpi.kallas@pp.inet.fi, puh. 040 6897 112 tai yhdistyksen kotisivujen palautepainikkeen kautta.

Lähdetäänhän joukolla edistämään kaikkien mahdollisuutta osallistua opiskeluun! Voit osallistua vapaaehtoisena ”apukätenä” yhteen Leikkiväen Opiston kertaan tai useampaan oman kiinnostuksesi mukaan. Muuta toimintaa: ·

Oppiskahvio Yhdistys mm. ylläpitää Opistotalossa (Helsinginkatu 26, 2. krs) Oppiskahviota. Kahviossa on tarjolla oman keittiön valmistamia suolaisia ja makeita tuotteita, sekä lounaalla keittoa ja annossalaatteja. Viikoittain vaihtuva lounaslista löytyy kotisivuiltamme täältä. Oppiskahvio on avoinna ma-to klo 9.30-20.00 sekä pe klo 10.00-16.00. ·

Oppisviesti Yhdistyksemme julkaisee omaa lehteä nimeltä Oppisviesti. Syksyllä 2018 lehti ilmestyy digitaalisena. Mikäli haluat tekstejäsi tai kuviasi seuraavaan Oppisviestiin, niin lähetä ne mahdollisimman pian  Ritva Nuutiselle osoitteeseen ritva.nuutinen@luukku.com.

Lehti ilmestyy jo lokakuun lopulla. Voit lukea aikaisempia Oppisviestejä osoitteessa

Palstatoimikunta/palstaviljely Vuosaaren Uutelassa on opistolaisyhdistykselle vuokrattu puutarhapalstaalue. Aikaisemmin palstat olivat tarkoitettu vain työväenopiston opiskelijoille, mutta nykyisin vapautuvat palstat jaetaan ilmoittautumisjärjestyksessä jonotuslistalta ensisijaisesti lähiseudun asukkaille. Palstoja voidaan luovuttaa vain yksi per ruokakunta. Palstatoimintaa organisoi palstatoimikunta yhdistyksen hallituksen alaisuudessa. Toimikunta hoitaa ja hallinnoi sekä valvoo käyttö- ja hoitoohjeiden noudattamista. Palstaviljelijät asioivat suoraan palstatoimikunnan kanssa. Palstatoiminnan omat sivut löydät osoitteesta http://www.palstarikko.com/. Puuhakasta toimintaa on esimerkiksi kesän ja syksyn palstatalkoissa, jossa huolehditaan alueen kunnossapidosta. Muita hauskuuksia järjestetään mahdollisuuksien mukaan; mm. neuvontatilaisuuksia. Palstaviljelijäjonoon voit ilmoittautua lähettämällä vapaamuotoisen hakemuksen sähköpostitse: Virpi Peiponen,virpipeiponen@hotmail

· Retkeilytoimikunta Retkeilytoimikunta järjestää paikallisretkiä ja matkoja · museoihin · näyttelyihin · teattereihin · ja muihin mielenkiintoisiin kohteisiin Voit katsoa syksyn 2018 retket osoitteesta http://opistolaisyhdistyshelsinginsto.fi/retket Toivomme sinulta uusia retkiehdotuksia ja toivomme saavamme myös uusia retkien vetäjiä ja toimikuntalaisia. Jos innostuit asiasta, ota yhteys: Tuula Halmirinne, tuula.halmirinne@pp.inet.fi, p.040 825 6824

· Senioritoiminta Yhdistyksen seniorit kokoontuvat Opistotalon Oppiskahviossa, Helsinginkatu 26, 2. krs (hissi on). Tapaamisissa on vaihtelevaa ohjelmaa, kuten yhteislaulua, matkakertomuksia ja tietysti seurustelua pullakahvien merkeissä. Kokoonnumme 3-4 kertaa lukukaudessa. Jokaisella on mahdollisuus esittää ohjelmaa ja ulkopuolisetkin ovat tervetulleita. Mukaan voi tulla ottamalla yhteyttä Raili Saloseen raili.i.salonen@luukku.com, p. 09 3251629 ·

Toimintaryhmät Toimintaryhmät järjestävät paikallista toimintaa. Yhdistyksessä toimivat:  Keskinen toimintaryhmä, Eija Inglis eija.inglis@gmail.com

Pohjoinen toimintaryhmä, Annikki Piilonen, annikki.piilonen@pp.inet.fi 11.10.2018/Kallas 4 ·

Yhdistyksen kotisivut Yhdistyksen kotisivut toimivat osoitteessa; http://opistolaisyhdistys-helsinginsto.fi Julkaisemme mielellämme sivuillamme opiskelijoiden kirjoituksia, kuvia ja videoita. Voit toimittaa niitä Helena Grönlundille, hg180142@gmail.com tai Virpi Kallakselle, virpi.kallas@pp.inet.fi

Voit antaa palautetta, ideoita yhdistyksen toimintaan ym. myös kotisivujen palautepainikkeen kautta. Meille kaikenlainen palaute on tärkeää. Lisäksi avaamme yhdistyksen facebook-sivut syksyn 2018 kuluessa. Tervetuloa lämpimästi mukaan yhdistyksen toimintaan!

Tervetuloa lämpimästi mukaan yhdistyksen toimintaan!

Opistolaisyhdistyksen hallitus Ritva Nuutinen pj. Virpi Peiponen Tuula Halmirinne varapj. Annikki Piilonen Helena Grönlund Markus Sohlström Riitta Huber Virpi Kallas, sihteeri Satu Neva